ΑΡΧΙΚΗ Ακρόπολη Άμαξες Αρχ.χώροι Βίντεο Δρόμοι Εκκλησίες Θησείο Κτήρια Ιστ ξενοδοχεία Καλλιμάρμαρο
ΛυκαβηττόςΠρόσωπαΜοναστηράκιΝοσοκομείαΟμόνοια Πειραιάς ΠεριοχέςΠλάκαΠλατείεςποταμοίΠ.ΑδριανούΚάρα Ναός.Ολ.Διός Σύνταγμα Τραμ Τρένα Αθήνα Ντοκουμέντα Επαγγέλματα

Το 1903. Πλατεία Λαυρίου. Ο τερματικός σταθμός του «θηρίου» στην αρχή της 3ης Σεπτεμβρίου

Η Αττική είχε προαστιακό σιδηρόδρομο πριν από 130 χρόνια, αλλά το σταμάτησαν!
Ήταν το περίφημο «Θηρίο» ένωνε Κηφισιά με Αθήνα και Λαύριο. Ο σιδηρόδρομος της Κηφισιάς λειτούργησε για πρώτη φορά το 1885. Η γραμμή που έφτανε από την Αθήνα στην Κηφισιά και από εκεί στο Λαύριο, ήταν η δεύτερη σιδηροδρομική γραμμή των Αθηνών. Λίγα χρόνια νωρίτερα είχε λειτουργήσει η πρώτη, που ένωνε την Αθήνα με τον Πειραιά. Τα εγκαίνια της γραμμής της Κηφισιάς πραγματοποιήθηκαν στις 4 Φεβρουαρίου του 1885. Ήταν Καθαρά Δευτέρα και οι Αθηναίοι έσπευσαν να χρησιμοποιήσουν το καινούριο τρένο που θα τους μετέφερε στον καλύτερο τόπου παραθερισμού της εποχής, την Κηφισιά.
Η κατασκευή της γραμμής Λαυρίου αποτέλεσε έναν συμβιβασμό μεταξύ της Εταιρείας Μεταλλουργείων Λαυρίου και του Κράτους.
Ο νόμος 1047/1882 καθόριζε κατ’ αρχήν τις σχέσεις του Κράτους με την Ε.Ε.Μ.Λ., ενώ περιελάμβανε και μια «Συγγραφή», σχετική με τις προδιαγραφές λειτουργίας των Σιδηροδρόμων Αττικής .Το τρένο ονομάστηκε «Θηρίο». Ήταν ατμοκίνητο και κατασκευάστηκε στο Βέλγιο. Μπορούσε να σύρει μέχρι 12 βαγόνια που χωρούσαν έως 300 επιβάτες και έτρεχε με ταχύτητα 40 χιλιομέτρων. Πήρε αυτό το όνομα γιατί παρά τις δυσκολίες κατάφερνε να μεταφέρει τους Αθηναίους στην εξοχή. Ο Σιδηρόδρομος δημιούργησε το Άλσος Κηφισιάς.  Από το 1901 η εταιρία «Σιδηρόδρομοι Αττικής» ανέλαβαν να αναβαθμίσουν την Κηφισιά και ορισμένα άλλα σημεία από τα οποία περνούσε το τρένο. Ήταν το αντάλλαγμα για την αποκλειστική εκμετάλλευση της σιδηροδρομικής γραμμής. Έτσι δημιουργήθηκε το άλσος Κηφισιάς, που ένωνε τον σταθμό με την πλατεία του Πλατάνου. Κάποιοι πανηγύριζαν. Ξήλωσαν το Θηρίο με γλέντια και τραγούδια. Το τελευταίο δρομολόγιο του πρώτου τρένου της Κηφισιάς πραγματοποιήθηκε στις 8 Αυγούστου του 1938. Έτσι χάθηκε μια μοναδική ευκαιρία, η Αθήνα να έχει φθηνό και αποτελεσματικό δίκτυο μαζικής μεταφοράς.
Από το τρένο του Λαυρίου δεν έχει μείνει πια τίποτα περισσότερο από μισογκρεμισμένους σταθμούς, χορταριασμένες γραμμές  Η προαστιακή συγκοινωνία της Αττικής που οραματίστηκε ο Χαρίλαος Τρικούπης πριν από 125 χρόνια έπαυσε το 1957 και δεν υλοποιήθηκε ξανά.
Κείμενο από: eeaa.gr
Φωτογράφος άγνωστος

Ανάλυση 1038 x 616
(πατήστε στην φωτογραφία να ανοίξει)
Το 1920
Φωτογράφος άγνωστος
Ανάλυση 841 x 617
Φωτογράφος άγνωστος
Ανάλυση 960 x 709
Το 1925
Φωτογράφος άγνωστος
Ανάλυση 722 x 960
Το «Θηρίο»
Φωτογράφος άγνωστος
Ανάλυση 759 x 618
Το 2014
Το 2022

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου